Friday, 10 August 2012

Ramadhan bersama cinta hati!


Salam Ramadhan.

Sekejapnya masa berlalu..pejam celik pejam celik dah hampir ke penghujungnya kita bersama Bulan Ramadhan..

Baru sy teringat, rupanya x banyak entri sy bersama suami untuk Ramadhan kali ni..
Jadi inilah masa yg paling sesuai untuk sy berkongsi sesuatu..meluah rasa..mana tahu anak sy akan membaca.. =)

Ini Ramadhan pertama sy menyambutnya bersama suami tercinta. Dan tidak dilupakan juga bersama anak dalam kandungan sy.. banyak jugak perubahan yg berlaku..dulu2, bangun untuk sahur semua dah terhidang,skarang dah lain..sy perlu bangun awal..masak apa yg perlu..masih sy ingat..hari pertama bersahur sy tanya kn pada suami.. nk makan apa? Katanya dia x biasa makan berat or makan nasi masa sahur.. ok! Jd pg tu sy cuma buat kan nesvita oat, n sandwich telur.. Cuma sy seorang je yg makan nasi..time makan sy suapkan nasi untuk cinta hati sy..dia makan jugak..walau x banyak.

Hari ke dua puasa, sebelum berbuka sy ajak suami temankan beli sotong..untuk masak masa sahur..then masa sahur dia pon makan nasi..jadi inilah permulaan suami sy makan nasi waktu bersahur.. sy ingat lg masa dia berborak dgn seorang sahabat baiknya. “aku dulu x makan nasi time sahur,skang ni dah jd terbiasa pulak..on time makan nasi”. =)

Ada yg sy xkn lupa sampai bila2.. suami request nk makan ayam masak kari n sambal belacan. Sayur nk timun je..jd kan ulam..time sahur, dia makan mcm waktu berbuka..complete! sy suka bila suami berselera makan. Rasa bahagia..

Kadang2 sy rasa, sy layan suami sy macam budak kecik. Yg nie sy xkn nafikan.. makan pon kadang2 sy suap. Semua benda sy nk buat. Masa suami nak ke Hong Kong, beg baju dia penuh n lengkap dengan semua..stokin untuk tidur malam pon sy masukkan. Haha J

Semalam, tengah sibuk2 nk siapkan juadah berbuka sy lari ke bilik air, sebab nk penuhkan air..nanti senang dia nk mandi..air da penuh..tp pastu suami sy kata.. “abg boleh buat sendiri la”.. pastu sy tersedar..agaknya suami sy pon rasa mcm dia nie budak kecik..Kenapa ye sy jd mcm ni.. sy harap suami sy xkn salah paham..sebenarnya, sy rasa nk buat semuanya untuk dia..sy selalu tengok mcm mana mak sy layan ayah sy..lengkap semua nya..klau nk balik kmpung,mak mesti tanya..”abg nk pakai baju yg mana”..pastu mak akan siapkan semua keperluan ayah..mungkin sy dah terbiasa tgk mak sy sediakan semuanya untuk ayah sy..jd sy pon terikut2..hehe

Sy gembira buat semua tu walaupun letih..dengan perut yg dah makin membesar..x berapa larat nk jalan,tp sy gagahkan juga untuk sediakan semuanya untuk cinta hati sy.. sy akan ingat pesan Dr Muhaya,”jgn harapkan penghargaan dr manusia,lakukannya kerana Allah”.. sy sgt tersentuh..hari ini, Ramadhan kali ini sy berazam,untuk lakukan segalanya kerana Allah.

Sy terlalu mencintai suami sy. Moga Allah memberkatinya.. td sy menangis bila suami kata mungkin die pulang lewat..so sy kena buka dahulu. Kememeh betul! Haha..
So hari ni sy akan masak sotong masak sambal,ikan goreng n sayur bayam..simple je.. untuk makan berdua. Eh salah makan bertiga. Ok dah rasa lega.mcm cerita kat someone pulak..
Selamat berbuka semua =)


Thursday, 9 August 2012

manusia berubah.



Selamat pagi =)

Awalnya sy menaip hari ni..mungkin sy x punya teman..tiada sesiapa di sisi...cuma bertemankan baby yg skarang susah nk tdo siang...kesian dia..kena puasa...klau mama dah x larat sgt barulah baby makan..

kenapa tajuk entri sy mcm ni ek? entahlah..ada sesuatu yg sy pendamkan..dan simpan kemas2 dalam hati..
sy banyak belajar dari melihat pengalaman org lain...mereka yg lebih dulu makan garam dari sy..kadang2 ada juga yg sy belajar dr mereka yg makan garam selepas sy..hehe

Semalam sy terbaca perihal Dr Muhaya..sy suka kata2 beliau.. "pandanglah mereka yg berakhlak baik dengan penuh kasih sayang..dan yg kurang baik dengan penuh kasihan..lalu kita doakan dia..moga ada perubahan dalam dirinya..

Saya selalu fikir,manusia boleh berubah..walau mcm mana pun keadaannya, dia pasti boleh berubah..
banyak yg sy lihat dan lalui sendiri.. melihat seseorang berubah kerana sesuatu..x kira lah kerana apa.. pastilah yg pertama kerana Allah..dan niat seterusnya atas pelbagai sebab.. mereka semua boleh berubah klau ada yg menyokong..

Dan yg paling hebat, berubah dengan sokongan dari cinta atau mereka yg dicintainya.. sy pernah dengar.. 
Jangan ubah manusia lain,tp biarkan dia lakukakan perubahan atas kehendaknya. lalu, kita jgn putus asa membantunya..barulah kekal lama..

**********

Monday, 6 August 2012

my love!


Terlalu lama saya tidak ke sini…kesian blog ni..klau boleh dilihat secara kasar mesti dah bersawang + berhabuk..sebab lama sangat ditinggalkan..

Sy agak sibuk..sibuk sgt ke?haha…agakla…sekarang status dah berubah..menjadi isteri dan bakal ibu sepenuh masa.. ketika menaip ni, sy masih lg di rumah mak..seminggu ditinggalkan suami tercinta…dia ke Hong Kong atas urusan kerja..jadi inilah peluang nya sy memanjakan diri pulang ke rumah mak ^__^.

Seronok pulang ke rumah..hari2 mak tanya,hari ni nak makan apa..hehe..jadi sepanjang di rumah sy puas makan apa yg sy teringin..smpaikn mangga jiran depan rumah pun sy suruh mak minta kan..

Macam2 menu sy dan mak kongsikan dan cuba..ikan bawal sambal merah(mcm pengantin selalu makan beradab tu), ikan siakap stim, bubur pulut merah putih(bubur orang johor), sotong n udang goreng tepung nestum (ayah puji sedap,siap suh buat lg..nanti dia beli udang 1kg =p), spageti cheese, sayur campur kesukaan nani (x sabar dia nk tunggu waktu berbuka,katanya kakak punya sayur campur sedap, alahai adik =p puji melampau).. dan macam2 lg lah.. ketika di rumah ni sy sempat juga la belajar memasak dari mak..tp itu pun belum khatam…banyak lg..xpe, nnt nk masak calling2 mak…hehe..

Sy dapat rasakan yg mak sy masih lg melihat sy anak nya yg masih kecil..bukan bermakna kecil tu kanak2..tp kecil yg perlukan perhatian..yela, dia kn ibu..jd dia lebih tahu dan paham segalanya tentang sy..mak kata sy ni lembik a.k.a cepat sakit..memang pun…selesai buat udang n sotong goreng, sy terus duduk..sebab rasa nk pitam..x boleh berdiri lama sikit..pastu mak kata badan sy lemah..antibodi x cukup kuat…tp sy je yg lawan.. masa mengandung ni, sy memg kalah dengan ais..even minum sikit, tp pastu sy mesti semput.. bila sy cerita semua tu kat mak, dia dengar n paham sepenuhnya.. sebab tu banyak nasihat yg diberikan.. jangan tidur masa matahari naik,nanti kaki bengkak..susu kena minum, nanti baby kurang zat n kalsium, Al-Quran kena selalu baca,untuk anak bijak, sembahyang jangan tinggal..ni semua pesanan WAJIB dari mak.. terima kasih mak!

Percaya atau tidak, hingga ke saat ini bila mak shopping pasti ada juga untuk sy..katanya dah terbiasa..belikan adik,kakak pun kena belikan..walhal sy telah berkahwin..hehe.. moga Allah murahkan rezeki sy dan keluarga..sebenarnya sy x sabar nk kerja..nk ada duit sendiri..sebabnya nk tolong suami sy n nak beri kesenangan pada mak sy..ini impian sy..Ya Allah murahkan lah rezeki sy..Amin…

Kat rumah ni mak panggil baby sy “adik”.. haha..yg ni memg buat sy tergelak..belum ape2 dah panggil adik..mungkin sebab sy cerita kat mak, betapa sy letih ke hospital berulang alik…rasa seperti x mahu anak ramai..hehe..mak boleh plak kata..xpe,mak pun bukan ramai sgt anak..dapat 3 4 ok la tu..wah!! ramai tu 3 atau 4 @__@

Doctor yg merawat sy pun pernah cakap,”sy tahu u dah bosan kn ke hospital, jawab soalan yg sama daripada setiap doctor pakar”..n nurse pun pernah pesan..perlu jarakkan masa untuk baby seterusnya..mungkin kerana sakit sy..n badan sy yg x bape nk kuat..tp Alhamdulillah baby sy kuat! insyaAllah.. sy dapat rasakan baby sy sgt kuat semangatnya..akan lahir menjadi seorang anak yg sangat tabah,kuat dalaman dan luaran. Amin~

Hari ni sy akan pulang..sy akan jumpa mak n keluarga masa hari raya pertama nnt..insyaAllah~

Sedih rasa nya..tp xpe…sy puas duduk di rumah..rasa sangat bahagia..rumahku syurgaku!
Benarlah, dalam hidup ni kasih sayang seorang ibu terlalu mahal harganya..hingga tidak termampu untuk kita membalas walau hanya untuk setitis susu ibu yg kita minum..kasih sayang seorang ibu tak kan pernah pudar..walau dia marah dan berkecil hati, namun dia masih lg mahu yg terbaik untuk kita..walau apa yg telah kita lakukan, dia tetap memaafkan..dan masih terus menyayangi kita..

Sy juga lebih memahaminya sekarang..kerana sy tahu betapa sukarnya mengandung dan menjaga anak dalam kandungan kita..ini kan pula bila dia selamat dilahirkan..membesar di depan mata..mungkin kerana itulah kasih sayang ibu terhadap anaknya begitu kuat..
Sy bangga punya mak sy..terima kasih kerana telah mengandung, menyusu, mendidik dan membesarkan sy dgn penuh kasih sayng..tiada yg lebih bernilai melainkan kasih sayang darinya..